• Nagłówek




        • BMI – Body Mass Index


          Czym jest BMI?

          BMI jest jednym z ważnych wskaźniów określających nasz stan fizyczny, ale niestety nie wystarczającym. Bardzo ważnym uzupełnieniem BMI jest wskaźnik ilości tłuszczu brzusznego - zbyt duży może oznaczać niebezpieczną otyłość brzuszną i to nawet przy prawidłowym BMI! Ponadto, paradoksalnie, badania naukowe wskazują, że osoby z lekką nadwagą zwykle są zdrowsze i żyją dłużej od osób z tzw. "prawidłową wagą". Pojawiają się nawet głosy, że ustalony arbitralnie przez WHO próg nadwagi (25) jest zbyt niski.

          Kalkulator BMI

          Kalkulator BMI (Body Mass Index) daje każdemu możliwość szybkiego i wygodnego obliczenia własnego wskaźnika masy ciała. BMI obliczamy dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost do kwadratu (w metrach). Wskaźnik ten wykorzystywany jest przede wszystkim do oceny ryzyka pojawienia się groźnych chorób: miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu, czy nawet nowotworów. Większość tych chorób jest związana z otyłością i dlatego kalkulator BMI to tak przydatne narzędzie.

          Zakresy wartości BMI:

          • mniej niż 16 - wygłodzenie
          • 16 - 16.99 - wychudzenie
          • 17 - 18.49 - niedowaga
          • 18.5 - 24.99 - wartość prawidłowa
          • 25 - 29.99 - nadwaga
          • 30 - 34.99 - I stopień otyłości
          • 35 - 39.99 - II stopień otyłości
          • powyżej 40 - otyłość skrajna
          Pamiętaj

          Kalkulator BMI obrazuje przybliżoną zawartość tłuszczu w organizmie. W przypadku niektórych osób wskaźnik BMI może sugerować błędne wnioski. Osoby aktywne fizycznie, uprawiający sport, mogą posiadać zawyżoną wagę związaną z tkanką mięśniową a nie z ilością tłuszczu w organizmie. Ponadto nie zaleca się stosowania wskaźnika BMI do oznaczania wagi ciała dla dzieci do ok. 14 roku życia oraz dla kobiet w ciąży.

          Swoje wyniki możesz obliczyć tutaj


          INDEKS SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ KRZYSZTOFA ZUCHORY


          Sprawność fizyczna jest zależna od wielu czynników: od wieku, płci, stanu zdrowia, uzdolnień i umiejętności ruchowych, budowy ciała, trybu życia, poziomu rozwoju zdolności motorycznych, motywacji, siły woli itp. Jest to właściwość bardzo indywidualna, która się zmienia w ciągu życia człowieka. Pod pojęciem sprawności fizycznej rozumiemy zdolności motoryczne (siła, szybkość, wytrzymałość itd.), a także reakcje organizmu na różnego rodzaju wysiłki fizyczne. Sprawność ta służy różnym celom: zwiększeniu aktywności fizycznej, unikaniu chorób, wydolności w życiu codziennym, wydajności w pracy, zachowaniu zdrowia psychicznego, zachowaniom społecznym.

          Jak sprawdzić czy nasza sprawność fizyczna jest na właściwym poziomie?

          Służą temu wszelkiego rodzaju testy za pomocą, których można określić poziom określonych zdolności motorycznych.

          Jednym z najbardziej znanych jest Indeks Sprawności Fizycznej Krzysztofa Zuchory.

          Próby w nim zawarte zostały wybrane z wielu innych testów, a niektóre zmodyfikowane, tak aby można je wykonać w każdych warunkach, bez użycia skomplikowanej aparatury pomiarowej. Test ten może być wykorzystany do oceny własnej sprawności fizycznej, także poza szkołą ze względu na łatwość wykonania poszczególnych prób. Ćwiczenia w nim zawarte mogą wykonywać ludzie zdrowi, bez względu na wiek i poziom sprawności fizycznej.

          Indeks Sprawności Fizycznej składa się z 6 prób:

          • próby szybkości- szybki bieg w miejscu przez 10 sek. z wysokim unoszeniem kolan i klaśnięciem pod uniesioną nogą, liczymy liczbę klaśnięć.
          • próby skoczności- skok w dal z miejsca, odległość mierzy skaczący własnymi stopami. (wynik zaokrągla się do “całej stopy”)
          • próby siły ramion- zwis na drążku (może być np. gałąź), wykonywanie ćwiczeń o narastającym stopniu trudności (patrz tabela).
          • próby gibkości- stanie w pozycji na baczność, wykonanie ciągłym powolnym ruchem skłonu tułowia w przód bez zginania nóg w kolanach.
          • próby siły mięśni brzucha- leżenie tyłem, uniesienie NN tuż nad podłożem, wykonywanie jak najdłużej ćwiczenia – “nożyce poprzeczne”.
          • próby wytrzymałości- bieg ciągły – dwa warianty przeprowadzenia próby: bieg w tempie około 120 kroków na minutę – mierzymy czas biegu, bieg na odległość – mierzymy przebiegnięty dystans.

           


          Punktacja w poszczególnych próbach.
          Szybkość

          Dziewczęta

          Chłopcy

          Punkty

           

          12 klaśnięć

          15 klaśnięć

          minimalny 1 pkt

           

          16 klaśnięć

          20 klaśnięć

          dostateczny 2 pkt

           

          20 klaśnięć

          25 klaśnięć

          dobry 3 pkt

           

          25 klaśnięć

          30 klaśnięć

          bardzo dobry 4 pkt

           

          30 klaśnięć

          35 klaśnięć

          wysoki 5 pkt

           

          35 klaśnięć

          40 klaśnięć

          wybitny 6 pkt

           



          Skoczność

          Dziewczęta

          Chłopcy

          Punkty

          5 stóp

          5 stóp

          minimalny 1 pkt

          6 stóp

          6 stóp

          dostateczny 2 pkt

          7 stóp

          7 stóp

          dobry 3 pkt

          8 stóp

          8 stóp

          bardzo dobry 4 pkt

          9 stóp

          9 stóp

          wysoki 5 pkt

          10 stóp

          10 stóp

          wybitny 6 pkt


          Siła ramion

          Dziewczęta

          Chłopcy

          Punkty

          zawis na wyprostowanych rękach, wytrzymanie 3 sek.

          zawis na wyprostowanych rękach, wytrzymanie 5 sek.

          minimalny 1 pkt

          zawis na wyprostowanych rękach, wytrzymanie 10 sek.

          zawis na wyprostowanych rękach, wytrzymanie 10 sek.

          dostateczny 2 pkt

          zawis na jednej ręce, wytrzymanie 3 sek.

          zawis na wyprostowanych rękach, podciągnięcie się oburącz, tak aby głowa była wyżej niż drążek, wytrzymanie 3 sek.

          dobry 3 pkt

          zawis na jednej ręce, wytrzymanie 10 sek.

          zawis na wyprostowanych rękach, podciągnięcie się oburącz, tak aby głowa była wyżej niż drążek, wytrzymanie 10 sek.

          bardzo dobry 4 pkt

          zawis na wyprostowanych rękach, podciągnięcie się oburącz, tak aby głowa była wyżej niż drążek, wytrzymaj 3 sek.

          zawis, podciągnięcie się oburącz, wolne opuszczenie jednej ręki, wytrzymanie 10 sek.

          wysoki 5 pkt

          zawis, podciągnięcie się

          zawis, podciągnięcie się

          wybitny 6 pkt



          Gibkość

          Dziewczęta

          Chłopcy

          Punkty

          chwyt oburącz za kostki

          chwyt oburącz za kostki

          minimalny 1 pkt

          dotknięcie palcami obu rąk palców stóp

          dotknięcie palcami obu rąk palców stóp

          dostateczny 2 pkt

          dotknięcie palcami obu rąk podłoża

          dotknięcie palcami obu rąk podłoża

          dobry 3 pkt

          dotknięcie wszystkimi palcami (obu rąk) podłoża

          dotknięcie wszystkimi palcami (obu rąk) podłoża

          bardzo dobry 4 pkt

          dotknięcie dłońmi podłoża

          dotknięcie dłońmi podłoża

          wysoki 5 pkt

          dotknięcie głową kolan

          dotknięcie głową kolan

          wybitny 6 pkt



          Siła mięśni brzucha

          Dziewczęta

          Chłopcy

          Punkty

          10 sek

          30 sek

          minimalny 1 pkt

          30 sek

          1 min.

          dostateczny 2 pkt

          1 min.

          1,5 min.

          dobry 3 pkt

          1,5 min.

          2 min.

          bardzo dobry 4 pkt

          2 min.

          3 min.

          wysoki 5 pkt

          3 min.

          4 min.

          wybitny 6 pkt

           

          Wytrzymałość

          Dziewczęta

          Chłopcy

          Punkty

          1 min. 200 m

          2 min. 400 m

          minimalny 1 pkt

          3 min. 500 m

          5 min. 1000 m

          dostateczny 2 pkt

          6 min. 1000 m

          10 min. 2000 m

          dobry 3 pkt

          10 min. 1500 m

          15 min. 2500 m

          bardzo dobry 4 pkt

          15 min. 2000 m

          20 min. 3000 m

          wysoki 5 pkt

          20 min. 2500 m

          30 min. 4000 m

          wybitny 6 pkt


          Suma punktów uzyskanych we wszystkich próbach pozwala określić poziom sprawności fizycznej dla danej grupy wiekowej. Każdy ćwiczący może na bieżąco porównać własne wyniki z osiągnięciami innych. Wykonywanie ćwiczeń indeksu może być elementem współzawodnictwa w rodzinie, ponieważ punktacja i normy zastosowane w nim pozwalają na porównywanie osiągnięć człowieka dorosłego i dziecka.
          Ocena uzyskanych punktów w stosunku do wieku ćwiczących.

          Wiek ucznia

          Minimalna

          Dostateczna

          Dobra

          Bardzo dobra

          Wysoka

          Wybitna


          6 lat7 lat8 lat

          9-10 lat

          11-12 lat

          13-15 lat

          16-18 lat

          19-25 lat

          56

          6

          6

          6

          6

          6

          6

          89

          10

          11

          11

          12

          12

          12

          1112

          13

          15

          16

          17

          18

          18

          1415

          17

          19

          20

          22

          23

          24

          1718

          21

          23

          25

          27

          28

          30

          2022

          25

          27

          29

          31

          33

          35

           

          A na jakim poziomie jest Twoja sprawność fizyczna?…

          Linki do strony z instrukcją przeprowadzenia Indeksu K. Zuchory

          http://kalkulatoryzdrowia.umed.lodz.pl/kalkulatory/Fitness_Zuchora/help.html

    • Kontakty

      • SZKOŁA PODSTAWOWA NR 185 IM. UNICEF
      • sp185@edu.um.warszawa.pl
      • (+22) 613 58 78, fax (+22) 613 48 64
      • ul. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 31 03-982 Warszawa
    • Logowanie

  • Nasze media społecznościowe

  • Deklaracja dostępności cyfrowej i architektonicznej

  • Biuletyn informacji publicznej
  •  

    Budynek i teren szkoły objęte są monitoringiem wizyjnym