KREATYWNOŚĆ NASZYCH UCZNIÓW PRACE PLASTYCZNE AKTYWNOŚĆ RUCHOWA ZABAWY DOMOWE PYSZNE POMYSŁY NA NUDĘ ŁAMIGŁÓWKI MĄDREJ GŁÓWKI EKSPERYMENTY DOMOWE ZAŚPIEWAJMY RAZEM GRY STOLIKOWE DOMOWY OGRÓDEK FILMY EDUKACYJNE MAŁY PODRÓŻNIK KĄCIK CZYTELNICZY PRZYDATNE LINKI

Pomysły na spędzanie wolnego czasu

GRY STOLIKOWE

GRY Z KARTKĄ I OŁÓWKIEM

RODZINNA MAPA SKOJARZEŃ

    Zbierzcie wszystkich członków swojej rodziny i stwórzcie mapę skojarzeń ze słowem RODZINA. Na arkuszu papieru piszemy słowo „RODZINA" i każda osoba rysuje, lub pisze to, co kojarzy mu się z tym słowem. Powyżej przykład mapy skojarzeń słowa DOM.

Marta Żebrowska

..........................................................................................................................................................................

BIERKI

Pobierz instrukcję → ► BIERKI.docx

Katarzyna Jackowska

..........................................................................................................................................................................

TRANSFORMACJA

Pobierz instrukcję → ► Transformacja.docx

Marta Żebrowska

..........................................................................................................................................................................

GRA W KARTOFLA

Graf.: www.kreatywnapedagogika.wordpress.com 

Pobierz instrukcję → ► Gra_w_kartofla.docx

Marta Żebrowska

..........................................................................................................................................................................

PIŁKA NOŻNA NA KARTCE

Pobierz instrukcję → ► Pilka_nozna.docx

Marta Żebrowska

..........................................................................................................................................................................

PATYCZKOWE DOMINO

Pobierz instrukcję → ► Patyczkowe_Domino.docx 

Katarzyna Jackowska

..........................................................................................................................................................................

PAŃSTWA I MIASTA

Jest to jedna z najpopularniejszych gier umysłowych z pisaniem. Przygotowujemy ołówek i kartkę. Gracze uzgadniają między sobą liczbę kategorii.  Mogą to być: państwo, miasto, woda (rzeka, jezioro, morze), imię, kolor, zwierzę, roślina, sławny człowiek, marka samochodu itp.  Gracze rysują na swoich kartkach tabele, gdzie w pierwszym wierszu w każdej kolumnie wpisują ustalone kategorie. Następnie należy wylosować literę, na którą gracze będą wpisywać wyrazy we wszystkich kategoriach. Jeden z uczestników rozpoczyna w myśli wypowiadać alfabet, zostaje wybrana ta litera, na której zatrzyma go inny gracz. Pisanie kończymy, gdy skończy się ustalony wcześniej czas, bądź gdy jeden z uczestników skończy szybciej. Gracze kolejno odczytują swoje wyrazy. Jeśli nikt z pozostałych nie ma tego samego wyrazy, gracz otrzymuje za niego dwa punkty. Jeżeli jednak inni gracze wpisali to sam wyraz, każdy z nich otrzymuje jeden punkt. Zero punktów otrzymuje ten, kto nie wpisał żadnego wyrazu w danej kategorii lub wyraz wpisany nie pasuje do tej kategorii.  Zwycięża gracz, który zdobył najwięcej punktów.

 

Marta Żebrowska

..........................................................................................................................................................................

KWADRATY

Prosta, ale zabawna gra dla dwóch (lub trzech) osób.

Na kartce papieru rysujemy dowolną liczbę kropek. Rysujemy je w rzędach i kolumnach w taki sposób, aby powstał z nich kwadrat, np. 10 na 10.Gracze wykonują ruchy na zmianę rysując poziomą lub pionową kreskę łączącą dowolne dwie kropki leżące obok siebie. Celem gry jest zamknięcie jak największej liczby kwadratów ostatnią kreską. Wówczas gracz wpisuje w ten kwadrat pierwszą literę swojego imienia i jednocześnie ma prawo do następnego ruchu. Może narysować kreskę, lecz nie zamykającą następnego kwadratu. Gra kończy się, gdy na kartce nie będzie już kropek, które można ze sobą połączyć.   Zwycięża ten, kto zamknął większą liczbę kwadratów.

Marta Żebrowska

..........................................................................................................................................................................

OKRĘTY - WOJNA MORSKA

         Gra dla dwóch osób. Gracze przygotowują kartki w kratkę i ołówki. Każdy z grających rysuje na swojej kartce papieru dwa „pola walki”. Są to kwadraty 10 na 10 kratek, Rzędy i kolumny ich są oznaczone kolejnymi liczbami i literami alfabetu. Jedno pole to flota własna, drugie to flota nieprzyjaciela. Na polu floty własnej każdy gracz umieszcza swoje okręty; 1 krążownik- o wielkości czterech kratek, dwa ścigacze- każdy o długości trzech kratek, 3 niszczyciele- każdy o dł. dwóch kratek i 4 okręty podwodne – każdy o wielkości jednej kratki. Okręty mogą w dowolny sposób przylegać do brzegów pola, nie mogą jednak bezpośrednio, ani bokami, ani rogami, stykać się z sobą.Rozpoczynającego grę wyznacza się przez losowanie. Pierwszy gracz „strzela” w dowolne miejsce pola przeciwnika np. H4 lub C7. Gracz ostrzelany melduje: „pudło”- gdy strzał nie jest celny, „trafiony”- gdy strzał jest celny. Gracz trafiony nie mówi, który okręt został zestrzelony.Jeśli się trafi to można strzelać jeszcze raz, tak długo dopóki się nie spudłuje. Jeśli gracz zatopi cały okręt, to drugi melduje: ”trafiony zatopiony”. Jeśli się spudłuje, z kolei strzela drugi gracz.  Wygrywa ten, który pierwszy zatopi wszystkie okręty przeciwnika. Dla ułatwienia, w czasie gry, należy w dowolny sposób zaznaczać strzały własne i przeciwnika.

Marta Żebrowska